Počas plavby

Pozrite se na naše instruktážní video z plavby, ktorú absolvovala naša kolegyňa v roku 2021 v Stredomorí:

Ubytovanie - kajuty

Bez ohľadu na kategóriu, každá kajuta má vlastnú kúpeľňu so sprchovacím kútom (niekedy vo vyšších kategóriách aj vaňou alebo dokonca vírivkou), WC, uterákmi a dávkovačom na sprchovací šampón. K štandardnému ybaveniu kajuty patrí ďalej sušič na vlasy, telefón, trezor, minibar, TV so satelitným príjmom a regulovateľná klimatizácia.
K službám patrí aj upratovanie kajuty 2x denne, pravidelná výmena uterákov a, podľa dĺžky plavby alebo potreby, aj posteľnej bielizne a plážovej osušky. Váš kajutový steward je Vám k dispozícii.
Na palube je k dispozícii elektrická sieť s napätím 110V / 220V.  Typológia sieťových zásuviek sa môže odlišovať od našich, takže si to u vopred overte a v prípade potreby si so sebou zoberte príslušné adaptéry. Na mnohých moderných lodiach poslednej generácie sú kajuty vybavené už aj USB zásuvkami.

Upozornenie: I napriek tomu, že budete mať pocit ako v pohodlnom hoteli, netreba zabúdať na to, že ste na lodi a loď je mechanický stroj.  V závislosti od destinácie, počasia, umiestnenia kajuty, veku a konštrukcie lode je preto možné, že počas plavby môžete na palube cítiť vibrácie alebo dokonca počuť zvuk motorov. Stáva sa to najmä na starších lodiach a v najnižších (a najlacnejších) kategóriách, s kajutami umiestnenými na nevýhodnejších pozíciách. Ak teda máte zvýšenú citlivosť na hluk alebo veľmi ľahký spánok, odporúčame zvoliť si niektorú z vyšších kategórií ubytovania.

Na lodiach sa taktiež nepretržite vykonávajú práce nevyhnutnej údržby lode; spravidla v skorých ranných hodinách alebo počas zastávky na pevnine.  Tieto skutočnosti sú nie sú dôvodom na reklamáciu a nie je teda možné požadovať výmenu kajuty či kompenzáciu.

Osobný palubný účet na extra zakúpené na palube

Za účelom zjednodušenia života na palube je na lodiach zavedený bezhotovostný systém.
V deň nalodenia si aktivujete svoj osobný palubný účet.

Všetky vaše osobné výdaje (nákupy v lodných butikoch, zakúpené exkurzie, masáže, nápoje, prepitné pre personál...) sa potom automaticky započítavajú na váš osobný účet. Pri nákupe stačí jednoducho predložiť svoju kajutovú kartičku a podpísať doklad.

Aktuálny stav svojho palubného účtu si môžete kedykoľvek skontrolovať - v závislosti od možností ponúkaných konkrétnou spoločnosťou tak môžete urobiť prostredníctvom mobilnej aplikácie stiahnutej na vašom telefóne, interaktívnej TV vo vašej kajute, jedného z digitálnych informačných stojanov na palube alebo si vyúčtovanie vyžiadajte na Recepcii. V prípade nejasností sa obráťte na Recepciu.

 Telefón a Internet

Pokiaľ ste v dosahu mobilných sietí z pevniny, ceny sú podľa tabuliek roamingu*  vášho mobilného moderátora. Na otvorenom mori je loď často v dosahu siete zo satelitu a niektoré lode majú aj vlastný trvalý mobilný signál, ale v oboch prípadoch sú poplatky sú výrazne vyššie než bežný roaming.
Priamo zo svojej kajuty môžete na telefonovanie využiť aj priamu telefónnu linku, ale opäť, počítajte s vysokými poplatkami.
Väčšina lodí je už vybavená aj vlastnou sieťou WiFi na bezdrôtové pripojenie na internet. Poplatky sú podľa aktuálneho cenníka plavebnej spoločnosti.  K dispozícii sú zvýhodnené balíčky s objemovým alebo časovým limitom, ktoré sú k zakúpeniu už pred plavbou alebo priamo na palube.
Internetové spojenie na lodiach je prostredníctvom satelitov a preto je cena týchto služieb dosť vysoká, pričom spojenie je pomalšie a menej stabilné než na aké sme zvyknutí doma a na pevnine.
Tip: Využite situáciu a vychutnajte si dovolenku naplno „offline“. WhatsUp, Facebook a Instagram si nechajte na chvíle pri káve alebo pohári vína v niektorej z mnohých kaviarní v niektorom z prístavov.
*Od 15. júna 2017 môžu všetci občania Európskej únie využívať službu roaming za cenu ako vo svojej domovskej krajine. Toto platí pre všetky druhy služieb, t.j. dátových, hlasových či sms. Euro Roaming ale neplatí na lodné ani satelitné krytia.

Zdravotná starostlivosť

Na každej lodi sa nachádza zdravotné stredisko so zdravotníckym personálom pracujúcim pod vedením lekára. Pracovná doba strediska je uvedená v lodných novinách alebo sa informujte na Recepcii. Lekárska pohotovostná služba je k dispozícii počas celého dňa na príslušnom telefónnom čísle. 
Hostia s existujúcimi zdravotnými problémami, ktoré vyžadujú priebežnú lekársku starostlivosť, by mali ihneď po nalodení kontaktovať lodného lekára.  Pacienti s chronickými chorobami alebo so špeciálnymi stravovacími plánmi sú žiadaní, aby sa pred potvrdením rezervácie informovali u spoločnosti o tom, či a aké opatrenia je možné podniknúť na zabezpečenie bezstarostnej dovolenky.
Lekárska služba na palube je spoplatnená. Poplatky sú uvedené priamo v stredisku sa platia platia priamo na mieste alebo sú pripísané na Váš osobný palubný účet.  Pozor! kartička európskeho poistenca nie je akceptovaná ani na plavbách v teritóriu EU!
Ak máte uzavreté cestovné poistenie, vaša poisťovňa vám tieto náklady preplatí po návrate domov, po predložení účtov a dokumentácie. 
CK ONEWORLD Travel s.r.o. LuxusnePlavby dôrazne odporúča uzavrieť pred každou plavbou individuálne medzinárodné zdravotné poistenie - pred uzavretím poistky sa uistite, do akej miery toto poistenie pokryje prípadné náklady. 

Tip: na palube lodí je k dispozícii výber liekov. Tento výber však nemôže všetky potreby a preto si do príručnej batožiny vždy zoberte dostatočné množstvo liekov (spolu s informáciami o ich zložení, užívaných dávkach a spôsobe užívania), podľa vašich osobných potrieb.

Jazyk a komunikácia na palube

Ak patríte k tým, ktorí nehovoria plynule žiadnym svetovým jazykom, máme pre Vás dobrú správu: komunikácia na palube lodí je v porovnaní so zahraničnou dovolenkou na pevnine jednoduchšia.
Pobyt na výletných lodiach je z väčšej časti intuitívny a nenáročný na orientáciu. K najnevyhnutnejšej komunikácii si často vystačíte so základnými slovíčkami v angličtine, doplnenými názornými gestami a priateľským úsmevom, prípadne kresbou na poznámkovom notese alebo obrázkom na telefóne. Komunikácia je uľahčená aj tým, že sa o vás celý čas plavby starajú rovnakí zamestnanci, či už čašníci pri vašom stole počas večere alebo kajutový stewart o pohodlie vašej kajuty. Zábavné programy sú prevážne vizuálne alebo hudobné a váčšina spoločných aktivít sú športové podujatia, tanečné lekcie alebo každopádne aktivity nenáročné na komunikáciu. 
V bufetovej reštaurácii sa dohovárať nepotrebujete, rovnako nie je zložité ani objednávanie nápojov. Ani používanie lodného vybavenia (lehátka, bazény, fitnes centrum ... ) by nemalo byť bez jazykových znalostí problémom. 
Ak sa idete plaviť po prvý krát, je dobré si informácie o živote na palube naštudovať vopred.

A ak sa i napriek tomu na samostatnú cestu necítite, ale túžite po plavbe, máme pre vás naše programy so sprievodcom v slovenskom alebo českom jazyku.  

Pre väčšinu plavebných spoločností je základným dorozumievacím jazykom angličtina. V tomto jazyku sú verejné vyhlásenia, lodné noviny, programy a oznámenia, mobilná aplikácia spoločnosti, jedálne a nápojové lístky. 

Oficiálny jazyk na palube podľa plavebných spoločností:

Angličtina: na všetkých lodiach*. V závislosti od destinácie, prístavu nalodenia a najmä od národnostného obsadenia na konkrétnej plavbe môže byť k dospozícii úplná alebo čiastočná asistencia aj v inom jazyku, najmä v španielčine a v nemčine.
Španielčina: ako druhý jazyk je k dispozícii na lodiach viacerých amerických spoločností.
Nemčina: AIDA, TUI, Plantours - materíály a komunikácia iba v nemčine, ale dohovoríte sa aj po anglicky; Hapag-Lloyd Cruises - na lodiach EUROPA 2 a HANSEATIC inspiration sú materiály a komunikácia v nemčine a angličtine; na ostatných lodiach iba v nemčine, ale dohovoríte sa aj po anglicky. 
Francúzština: PONANT, Aranui - materiály a komunikácia na palube sú vo francúzskom a anglickom jazyku.
Taliančina: MSC, Costa Cruises - materiály a komunikácia na palube sú vo viacerých jazykoch.
Gréčtina: Celestyal Cruises - materiály a komunikácia sú v angličtine a v nemčine, Variety Cruises - materiály a komunikácia na palube sú v angličtine.
NórštinaHurtigruten - materiály a komunikácia aj v angličtine.
Holandčina: Holland America Line - materiály a komunikácia na palube sú v anglickom a holandskom jazyku.

Viacjazyčné prostredie: MSC a Costa Cruises. Informačné materiály, ohlasovanie, komunikácia na palube a exkurzie na pobreží sú vo viacerých svetových jazykoch: na všetkých plavbách angličtina, nemčina, španielčina, francúzština a na mnohých aj portugalčina, čínština a / alebo ruština - v závislosti od destinácie a národnostného zloženia hostí na konkrétnej plavbe.
Pri rezervácii stačí oznámiť, ktorý jazyk uprednostňujete a v ňom budete dostávať do kajuty lodné noviny a ostatné informačné materiály.  Ak ste tak zabudli urobiť a automaticky nastavená angličtina vám nevyhovuje, stačí svoju preferenciu oznámiť aj dodatočne na lodnej recepcii, resp. v reštaurácii požiadať o menu v žiadanom jazyku.

* Nemusí platiť pre ázijské lodné spoločnosti

Lodné noviny a infomovanosť na palube

Denný program na nasledujúci deň Vám bude vo forme lodných novín každý večer doručený priamo do Vašej kajuty. Program obsahuje , krátku predpoveď počasia a podrobné informácie o činnostiach a zábavných akciách usporadúvaných nasledujúci deň personálom lode.
Všetky dôležité informácie sú, v závislosti od možností konkrétnej lodnej spoločnosti, dostupné na aj interaktívnych stojanových obrazovkách, informatívnom programe televízie vo vašej kajute a v mobilnej aplikácii spoločnosti, ktorú si bezplatne môžete stiahnuť do svojich smartfónov. 

Stravovanie

Čas podávania jedál v jednotlivých lodných reštaurácia na každý deň sa uvádza v lodných novinách a cez ostatné komunikačné kanály.
Raňajky sa podávajú v bufetovej reštaurácii a s obsluhou v hlavných reštauráciách. Na požiadanie (a podľa výberu z menu) sa raňajky sa podávajú aj v kajutách, každé ráno s výnimkou dňa, kedy prebieha vylodenie cestujúcich. Táto služba môže byť bezplatná alebo za príplatok, podľa podmienok konkrétnej poločnosti.

Obed sa podáva v bufetových a v hlavných reštauráciách.

U väčšiny lodných spoločností je večera v hlavných reštauráciách z kapacitných dôvodov rozdelená do dvoch turnusov, hostia majú pridelený čas a miesta na sedenie. V á la carte reštauráciách sa vyžaduje formálnejšie oblečenie, zatiaľ čo v bufetových reštauráciách neplatí takmer žiadne obmedzenie.

Okrem toho je skoro na každej lodi minimálne jedna možnosť celodenného stravovania, kde sa môžete najesť kedykoľvek (alebo takmer kedykoľvek).

Na požiadanie je k dispozícii aj bezlepkové a vegetariánske menu, ako aj dobrý výber bezlepkových a bezlaktózových potravín - viac informácií o potravinových intoleranciách a vegetariánskych / vegánskych možnostiach.

Na väčšine lodí sú okrem hlavných aj špeciálne tematické reštaurácie s gourmet menu, ktoré sú často zostavované najznámejšími svetovými šéfkuchármi. S výnimkou niektorých luxusných spoločností, stravovanie sa v týchto reštauráciách nie je zahrnuté v cene plavby a sú k dispozícii na základe rezervácie.

Čo sa týka nápojov

S väčšinou lodných spoločností máte v cene plavby zahrnuté aj niektoré nealkoholické nápoje (voda, káva, čaj, prípadne džúsy) počas hlavných jedál z nápojových automatov.

Pre milovníkov vína je k dispozícii vždy bohatá ponuka medzinárodných vín rôznych značiek, ktorá uspokojí aj vysoké požiadavky. Počas plavby sa často uskutočňujú tematické ochutnávky (za poplatok), ako napríklad ochutnávky whisky, koňaku, talianskych vín…

Konzumované nápoje, ktoré nie sú zahrnuté do ceny plavby, sa prostredníctvom kartičky zaratavajú na váš osobný lodný účet. V záverečnom vyúčtovaní je k celkovej sume pripočítaný servisný príplatok pre obsluhujúci personál 12 - 15%.  Obsluhe barov a reštaurácií preto nie je pri objednávaní potrebné platiť žiadne ďalšie prepitné.
Informácia o pripočítavanom servisnom poplatku sa pri niektorých spoločnostiach netýka držiteľov nápojových balíčkov zakúpených pred plavbou, pokiaľ ide o nápoje v rámci zakúpeného balíčka.

Obchody a služby na palube

Široký výber značkového tovaru je k dispozícii v bezcolných palubných obchodoch Duty & Tax free: odevy, kozmetika, parfumérie, klenotníctva, okuliare, opaľovacie krémy, tabakové výrobky, nápoje a výrobky s logom lodnej spoločnosti.

Obchody sú počas zastávok v prístavoch zatvorené. V niektorých destináciách  / teritoriálnych vodách / môže byť k lodných cenám aplikovaná miestna daň, podľa platných colných predpisov.  

Na všetkých väčších lodiach nájdete kaderníctva a kozmetické salóny, sauny a masážne salóny, práčovňu a fotografickú službu. Cenníky služieb sú vystavené na palube.

Ležadlá na opaľovacích palubách

Ležadlá na vrchných palubách, ako aj plážové osušky, sú cestujúcim k dispozícii bezplatne. Ležadlá sa nedajú rezervovať. Niektoré lodné spoločnosti majú personál, ktorý zbiera osušky či iné predmety z ležadiel, ak tieto ostanú po dlhšiu dobu prázdne, aby sa tak zamedzilo ich celodennému obsadzovaniu.

Zábava a fitness 

Hostia môžu na palube používať moderné fitness centrum a služby wellnes SPA.
Môžete sa zúčastniť skupinových cvičení pod vedením školených predcvičovateľov - od rannej rozcvičky, aquagymnastiky v bazénoch, až po pilates, jogu či lekcií spinningu.  *Niektoré aktivity, ako aj služby osobného trénera, môžu byť spoplatnené.

K dispozícii na každej lodi je bohatý celodenný animačný program pokrývajúci rôzne oblasti.

Organizujú sa súťaže v hraní bridžu, binga, kanasty a spoločenských hier; súťaže v minigolfe, volejbalové zápasy, karaoke, maškarné plesy a súťaže o Miss či Mr. Cruise.
Taktiež množstvo zaujímavých prednášok a kurzov: tanečné a jazykové, maľovania, make-upu, bridžu, ale aj kurzy ovládania práce s počítačovými programami či telefónnych aplikácií; poriadajú sa prednášky o zdravom stravovaní, o navštívených prístavoch a pod.

Ako večerný program je večer k dispozícii diskotéka, kasíno, živá hudba v salónoch, kino, ale na najnovších lodiach aj predstavenia na ľadovej ploche, vodná akrobacia, kabarety a jazzové kluby. Vrcholom večera je show v lodnom divadle (muzikály, koncerty, akrobatické vystúpenia, kúzelnícké show a pod.).

Fakultatívne výlety na pobreží (exkurzie)

Exkurzie organizované  lodnou spoločnosťou vám umožnia najefektívnejšie a najzaujímavejšie využitie času v navštívenom prístave. Kvalitný transport a služby profesionálnych sprievodcov sú samozrejmosťou. Na výber je vždy niekoľko možností, od jednoduchej prechádzky mestom či výletu autobusom až po prelety vrtuľníkom, ochutnávky miestnych špecialít, jazdy na džípe na púštnych dunách, deň strávený na jachte so šnorchlovaním, plávanie s korytnačkami a veľa iných.

Exkurzie organizované lodnou spoločnosťou sú fakultatívne a spoplatnené. Môžete ich zakúpiť ešte pred odchodom na plavbu alebo priamo na palube lode. Základné informácie nájdete v lodných novinách, ale lodný personál vám podá podrobné informácie o možnostiach v stánku exkurzií.

Ak však nemáte záujem o organizovaný výlet, môžete si program na pobreží zorganizovať sami; objavovať blízke mesto na vlastnú päsť, prenajať si auto z požičovne alebo využiť služby miestnych taxikárov. Posledné sa vyplatí, najmä ak ste traja či štyria. Vo väčšine prístavov Vám taxikári priamo ponúknu program na návštevu tamojších atrakcií, nielen jednoduchý odvoz, a často sa prejavia ako šikovní a znalí sprievodcovia.
Pozor! Ak si program či exkurziu v prístave zabezpečujete sami, dbajte na to, aby ste sa bezpodmienečne vrátili na loď v limite stanovenom v lodnom deníku! 

Zmeny v trase plavby

Spoločnosť si vyhradzuje právo podľa svojho uváženia a/alebo podľa uváženia kapitána každej lode (ktoré sa nesmie uplatňovať neprimerane) rozhodnúť, či sa loď odkloní od naplánovanej, resp. bežnej trasy, či sa plavba lode časovo posunie alebo oneskorí, či budú plánované prístavy zastavenia vynechané alebo zmenené, či sa zabezpečí v zásade rovnaká preprava inou loďou, či bude loď odtiahnutá alebo či sa nechá odtiahnuť alebo či pomôže iným lodiam alebo vykoná iné podobné úkony, ktoré sú podľa názoru spoločnosti a/alebo kapitána vhodné alebo nutné pre bezpečnosť cestujúcich, lode a posádky.
Za takýchto okolností nenesie spoločnosť ani dopravca voči cestujúcemu zodpovednosť ani povinnosť finančnej kompenzácie. 

Prepitné pre personál

S výnimkou niektorých lodných spoločností (TUI, Celebrity Cruises, Silversea, Seabourn, AIDA, Regent 7 Seas, Oceánia…), kde je táto položka zahrnutá už v cene plavby, sa všetky palubné služby (upratovanie kajuty, obsluha pri večeri a pod.) účtujú ako servisný poplatok tzv. prepitné. Úhrada tohto prepitného sa vyžaduje na konci plavby a jeho výška závisí od počtu dní, v ktorých boli služby poskytované. Servisné poplatky slúžia k udržaniu vysokého štandardu služieb pre cestujúcich.

Tento poplatok činí cca € 10-14 na deň a osobu, v závislosti od lodnej spoločnosti, itineráru a kategórie ubytovania.

Niektoré spoločnosti hosťom umožňujú určenú sumu, na základe úrovne spokojnosti s preukázanými službami, pozmeniť (znížiť alebo zvýšiť) na konci plavby podľa uváženia. Za týmto účelom je potom potrebné sa informovať  o postupe na lodnej Recepcii.  

Cennosti

Všetky kajuty sú vybavené bezpečnostnými schránkami. Lodná spoločnosť nenesie žiadnu zodpovednosť za stratu či odcudzenie peňazí alebo cenností, ktoré sú uložené v kajutách či batožine alebo sú ponechané bez dozoru.

Fajčenie na palube

V súlade s celosvetovými štandardami je fajčenie na lodiach povolené iba v presne označených priestoroch (s intenzívnejším alebo modifikovaným prívodom čistého vzduchu).
Fajčenie býva povolené na vyhradených miestach vonkaších palúb, kde sú zároveň nainštalované popolníky a / alebo v niektorom lodnom bare a / alebo v lodnom kasíne.

Z dôvodu predpokladaného a dokázaného nebezpečenstva vzniku požiaru je fajčenie zakázané aj v kajutách, pričom tento zákaz sa u väčšiny lodných spoločností vzťahuje aj na balkóny.

Ohorky cigariet nikdy neodhadzujte cez palubu lode, pretože vietor by ich mohol zaviať späť, čo by mohlo znamenať nebezpečenstvo vzniku požiaru.

Špeciálne príležitosti počas plavby

V prípade, že oslavujete narodeniny, výročie alebo chcete iba milo prekvapiť, každá lodná spoločnosť ponúka výber z viacerých možností: fľaše šampanského, kytice čerstvých kvetov, jahody v čokoláde, torty rôznej veľkosti ... .
My z ONEWROLD Travel s.r.o.– Luxusné plavby vám radi poradíme pri výbere možností a prípadnej rezervácii vopred.

Pranie, žehlenie, čistenie oblečenia

Všetky spoločnosti ponúkajú hosťom za poplatok služby prania, žehlenia, čistenia osobného prádla a oblečenia. Cenník nájdete vo svojej kajute alebo sa informujte na Recepcii. U niektorých luxusných spoločností alebo v kategóriách Suite tieto služby môžu byť kompletne alebo čiastočne zahrnuté v cene plavby.

Niektoré spoločnosti na svojich lodiach umiestnili aj samoobslužné práčovne pre hostí, vybavené práčkami, sušičkami, žehličkami a žehliacimi súpravami, ktoré sú k dispozícii za nominálny poplatok alebo dokonca zadarmo.